Vinderen af prisen Årets Pedaltramper ved Baghjulets Generalforsamling i Middelfart Salen på Kulturøeen, var ikke til stede i aften.

De 95 fremmødte medlemmer måtte lytte til formandens lovprisende ord om Louise og give hende et stort bifald – in absentia.
Jeg var heller ikke til stede, da jeg blev kåret til Årets Pedaltramper i 2003. Jeg var til gymnastik…
Bagefter tildelte vi Ole Aktivitetsprisen for hans gode initiativer med Gravel Søndagene. Han var iøvrigt heller ikke til stede. Han cykler rundt nede i nord Italien.
I år havde vi et spændende indslag ved Anders fra DGI. Anders startede med at sige, at han aldrig havde set så mange mennesker til en generalforsamling (95) hos nogen af deres medlemsforeningen (Ja – Baghjulet kan noget med foreningslivet) og forresten heller ikke til DGI Fyns egen generalforsamling, som vi hermed var inviteret til.
Anders holdt et oplæg om nogle af de udfordringer, foreningerne er oppe mod i dag. Jeg lagde især mærke til den han omtalte som den “kommercielle”-konkurrence.

“Er der penge i det, er der nogen der gør det”, sagde Anders. Så hedder det ikke “medlemmer”, men “kunder” og de går topprofessionelt til markedsføringen.
Han har ret – jeg ser det hver dag på min Facebook væg. Det vælter ind med reklamer for cykel events. Det skal have et smart udenlandsk navn som BornFondo, Durty Jutland eller Coast to Coast. Det er en cykeltur, du kan købe og det koster kassen.
DGI gør det også selv …
DGI er en organisation, der er sat i verden til at hjælpe deres medlemsforeninger med at drive forening og få medlemmer – ikke til at konkurrere med deres egne medlemmer, hvis du spørger mig. Men jeg så måbende til, hvad der skete med med “DGI – Bevæg dig for livet – Riders”, som jeg var med i for nogle år siden.
Missionen med Bevæg dig for livet Riders var (sagde DGI) at tage ud og vise folk hvor fedt det var at cykel i gruppe i en klub. Det ville “DGI Riders” vise dem, thi det vidste de noget om. Herefter gik folk (nok) gik hjem og meldte sig ind i cykelklub. Og så havde DGI gjort deres arbejde.
Jeg har ikke set målinger på, om det de-facto skete. Men jeg deltog som DGI Riders i nogle år og arbejdede ulønnet for sagen.
Men da DGI så syntes de havde gjort hvad de skulle (eller midlerne løb op?), overdrog de (forærede? solgte??) DGI lige Facebook gruppen “Bevæg dig for livet – Riders” med tusindevis af cykelglade medlemmer til en kommerciel forretning, der hed “JustGo Cycling” – en forretning, hvor man skal købe et medlemskab via en app og så finde nogen at tage ud at cykle med i ens lokalområde – UDEN OM FORENINGSLIVET!!! Facebook gruppen blev bare lige døbt om og jeg følte mig fanget og bondefanget.
Jamen – det er jo netop det stik modsatte af DGI’s mission?
De ville jo have alle dem, der cyklede udenfor klubberne, til at melde sig ind i klubberne, ikke til at lave ny kommercielle grupper, at cykle uden om klubberne i?!

Og således kan du gå ind i JustGo Cycling og se, at “Helle Stougård bidrog … til JustGoCycling. Og det er løgn! Jeg kender dem ikke og jeg har ikke bidraget til noget i deres Facebookgruppe (som jeg iøvrigt omgående forlod).
Jeg brænder for foreningslivet (og DGI) og det cykelliv man kan finde ude i klubberne. Og jeg arbejde ikke ulønnet for kommercielle forretninger, der vil tjene penge på cykling. Hvis JEG skal arbejde for en forretning, så koster det kassen og jeg tager pt. 575,- kr. i timen (Ex moms!)
Ingen har sagt noget