0 In Helbredet

Cykeltesten (arbejds-EKG)

Patienten udførte testen iht. REHAB i 13:25 min. og opnåede et arbejdsniveau på maks. belastning på 201 Watt. Hjertefrekvens i hvile på 88 spm steg til en maksimal hjertefrekvens på 160 spm. Denne værdi repræsenterer 96% af den maksimale, aldersberegnede hjertefrekvens. Blodtryk steg til maksimalt blodtryk på 215/83 mmHg.

Konklusion: Jeg yder 159% af, hvad maskinen forventer af en 55-årig kvinde, uden hjerteproblemer.

Jeg er i god form.

Jeg er godkendt.

Bestået.

Mit hjerte har det godt!

“Jeg kan forsikre dig”, sagde fysioterapeuten “At med dit livslange trænings- og motionsniveau: Da er der sat i banken! Og det ses.”

Jeg er så glad for den besked!

Cykeltesten på Kolding Sygehus foregik på den måde, at man først fandt mit “træningsniveau” – der hvor min krop begyndte at arbejde (BORG Skalaen). Det sker uden forudgående opvarmning, hvilket i sig selv føles som lidt af en “koldstart” når man kommer lige ind fra gaden.

Så kommer der belastning på cyklen, jeg skulle holde en vis kadence og med mellemrum læse en tekst op (snakketesten). Når man kunne høre på mit åndedræt, at jeg så småt ikke kunne læse højt uden af stønne, var testen klar til at begynde. (Kaj supplerede med at fortælle, at jeg snakkede alt for meget på vores cykelture og nok ikke havde belastet mig selv så hårdt endnu)

De kalder det en trappetest, for der bliver langsomt skruet op for belastningen, mens de tester hjerterytme, iltning og måler blodtryk hele tiden.

Det blev hårdere og hårdere og jeg begyndte efterhånden at svede som en ko. Brrddwwwrrrr – jeg hader at svede. Jeg hader faktisk at have så høj puls.

Det er helt som det plejer at være på en spinningscykel, hvor man ikke har nogen afkølende luftmodstand og da jeg på et tidspunkt syntes, at nu var jeg vist godt og vel ved at koge over i kasketten og benene syrede, sluttede testen.

De havde fået de målinger, der var behov for.

Bagefter skulle jeg ligge og hvile mig, så de kunne se hvordan min puls faldt og om det hele artede sig.

Jeg fik forklaret alle tal og værdier. Jeg kunne med ro i sindet tage ud på min cykel og arbejde i puls, sagde de.

Selv om jeg har spekuleret mig gråhåret over, hvordan JEG kunne rammes af en hjertekarsygdom, når jeg altid har passet så godt på mig selv, og levet efter alverdens gode retningslinjer, så er det i hvert fald sikkert og vist, at det faktum at jeg i hele mit voksne liv har været motions-aktiv, det kan måles og det kommer mig til gode.

Hvis du er én der ikke allerede motionerer regelmæssigt, så kan jeg kun anbefale dig at komme i gang! Min. 30 minutters almindelig motion pr. dag og pulsen op 3 gange om ugen. Det giver os ingen garanti for ikke at blive syge, men uanset hvad der kommer til os, så står vi bedre, når vi er i god form.

Det er aldrig spildt!

Vi fejrede det gode resultat med, at tage ud at se på nye cykelsko. Jeg fandt nu ikke nogen, men det haster heller ikke spor.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Read more:
Lørdag i by og ved hav

Kl. 16 hentede jeg Nikoline ved toget. Hun ankommer til byen for at se cykelløb i aften. Jeg så cykelløb i går. Så i stedet fortrækker jeg til et sommerhus...

Close