0 In Ferie/ Udvalgte blogindlæg

Hiking Saint-Claude

Da vi ankom til Saint-Claude fredag eftermiddag, efter en hyggelig tur herned ad alle de små veje fra Alsace, kørte vi ned ad og ned ad og ned ad, for at komme frem til byen og vores hotel.

Byen ligger i en slugt og omkring den står Jura bjergene som en mur. Hold da op, nogle stigninger vi er omgivet af. Jeg er ikke sikker på, jeg ville kunne komme ud af byen på cykel.

Lørdag morgen efter morgenmaden, snørede vi vandreskoene og drog ud for at se vandfaldet Cascade de la Queue de cheval. Vi havde set nogle fantastiske billeder af det i turist brochurerne.

Der er et stykke at gå, for at komme ind til vandfaldet.

Ruten er utrolig natur smuk og meget kuperet. Man føler sig som Adam og Eva alene i verden (men man skal ikke lade sig rive med af stemningen, der ER andre hikere i området).

Det er om at have praktisk fodtøj på og være i god form. Bevæbnet med vandflasker, bevægede vi os ud på vandreruten.

Stille og roligt og med respekt for området – det er ikke lige der, man gad vrikke om på en ankel.

Ruten ville nok være en drøm for mange mountainbikeryttere og her er faktisk utroligt mange mountainbike spor i de her bjerge.

Vi nåede vandfaldet – men der var ikke meget vand her i sommervarmen. Nogen havde slukket for vandhanen. Faldet er 604 meter – vildt imponerede for en fladlænder som mig.

Vi brugte en masse tid ude i området. Der var helt stille.

Bagefter tog vi på sightseeing videre op i bjergene – i bil. Kaj fik set nogle af de steder, Tour de France havde været forbi den 8. juli.

Sikke nogle bjerge – de er virkelig bjergtagende.

Mærkelig nok så vi faktisk ikke særlig mange cykelryttere i området.

Vi spiste frokost på toppen af et bjerg, hvor der er ski-sportsaktiviteter om vinteren. Den lille restaurant lignede mest en bjælkehytte og her havde jeg en gysende oplevelse – jeg mødte en MUS på dametoilettet!!

I løbet af dagen fik vi udset os nogle områder, hvor vi kunne finde os en realistisk cykelrute til i morgen – en Mam-Helle kan cykle op (og ned!) af. Jeg bliver nok lige nødt til at tage bilen ud af Saint-Claude, for at finde et godt started, er jeg bange for. Så må vi se om Kaj har mod på at cykle ud til startstedet eller om han følges med mig derud i bil.

Hjem på hotellet, hvor der IKKE er aircondition, men dog Tour de France i fjernsynet. Kaj af nødt til at have det kørende på sin telefon, fordi han ikke forstår hvad de franske kommentatorer siger.