0 Udgivet i Sikker på cykel?

If it ain’t broken, don’t fix it

Tur med Baghjulet i dag. Jeg tog min Tour de Vestfyn trøje på – den jeg selv har designet. Fin anledning til at lufte den, Tour de Vestfyn køres om 14 dage.

Og så kørte vi endda en af ruterne – den på 50-kilometer. Denne rute blev lavet om for 2 år siden, den gamle 50-kilometersrute blev kørt i vel noget nær 20 år.

Der skulle åbenbart fornyelse til?

Og det er da også sundt nok at forny sig.

Men vi var nu nogle stykker i dag, der synes den nye rute var mindre trafiksikker, end den gamle. Jeg forstår faktisk ikke de valg der er truffet …

8 farlige venstresving

Den starter med at gå fra startstedet i Middelfart midtby mod Strib. Her skal Strandvejen krydses 2 gange i 2 venstresving. Strandvejen undgår man ikke at krydse, når man kører mod Strib og der er en fartbegrænsning på 50km ved første sving og 80km ved det andet sving.

I Strib cykler deltagerne op ad bakken ved Rudbæksmøllevej (min hadebakke, for jeg er altid træt, når jeg når dertil, efter en cykeltur). På toppen af Rudbæksmøllevej cykler man først lidt til højre, og deltagerne skal så lidt hen af Strib Landevej.

Strib Landevej, den er farlig!

Her er der ingen, der tager sine børn med på cykeltur. Bilerne kører stærkt og der er dobbelt optrukne midterlinjer, smalt og dårlige oversigtsforhold – og så skal deltagerne sågar krydse Strib Landevej til venstre af Abelonelundvej på et sted, med særlig dårlige oversigtsforhold, og hvor bilerne kan komme stærkt og pludseligt.

Fra Abelonelundvej går turen mod Røjle og Vejlby Fed. Ingen problemer, når blot man ser sig godt for de 2 gange, men krydser hhv. Røjle Bygade og Bolsvej, hvor hækkene er høje og spærrer for udsynet.

Ned af Krogagervej (som vi kalder “Vejlby fed bakken”) og videre af Kystvejen – det grimme sving på Kystvejen kan man iøvrigt læse om i analysen af Baghjulets torsdagsrute, som jeg før har fortalt om. Dyrt skattebetalte konsulenter har påpeget farerne i det sving når man kommer på cykel, jeg har ikke mere at tilføje.

Man cykler ad Kystvejen, forbi Skovlund Camping, op ad bakken på Skovgyden og gennem Båring Sommerland. Herfra fortsætter deltagerne gennem Vedelshave og ender ved foden af Båring Bakke.

Båring Bakke skal man nu OP af. Her skulle der sågar efter sigende ligge en bakkespurt!

Men Middelfartvej, som Båring Bakke ligger på er befærdet, der er dobbelt optrukne midterlinjer og IKKE plads til grupper af motionscyklister. Jeg cykler aldrig på Middelfartvej, når jeg er turleder for en gruppe. Jeg cykler aldrig på Båring Bakke. Vil jeg have højdemeter, vælger jeg Båring Sommerland eller Kærby – her er mere trafiksikkert.

For det ikke skal være løgn, skal deltagerne bare op ad bakken og så til venstre gennem Båring by, dvs. retur nedad gennem Båring – men FØRST skal de have endnu et farligt venstresving på Middelfartvej. Vi tog IKKE den vej i vores gruppe i dag – det er simpelthen for tåbeligt. Det farlige venstresving slap vi dog ikke for da vi stod ved foden af Båring Bakken, men vi tog mod Byvejen, hvor der stadigvæk er gode bakker at få.

Videre på ruten mod Indslev. Her skal Hovedlandevejen krydses i et venstresving.

Så går ruten mod Ejby af nogetlunde små veje – der hvor Laura og jeg stod og fotograferede cyklisterne fra den anden side, for nogle år siden. Man kører gennem Ejby, hvor der er depot, og fortsætter mod Udby – heeelt ud til den trafikerede Assenslandevej, som deltagerne må krydse i endnu et grimt venstresving. Og det selvom man kunne skifte det farlige venstresving ud med et (lidt mindre farligt) lige kryds, ved at cykle ad den lille snoede Fyrstegyden.

Så videre mod Føns, Ronæs, Gamborg. Små veje – dejligt.

Man fortsætter mod Kauslunde (dvs. krydser Assenslandevejen) og cykler mod Hyllehøj ad Kirkestien. Til højre, nogle meter ned af Assenslandevejen (som man altså nu er tilbage på) går ruten (til min overraskelse) til højre ud til Hovedlandevejen, som deltagerne må krydse i ENDNU et grimt venstresving mod Staurbyvej (smal, dobbeltoptrukket, trafikeret). Bare på vores tur i dag, blev der råbt og stresset der, pga. biler som kom både forfra og bagfra og ikke kunne passere, fordi vejen ikke giver plads til grupper af cyklister. Deltagerne skal her IGEN krydse vejen i et venstresving mod Fynsvej og derfra hjemad mod målområdet i Middelfart By.

Jeg tæller til 8 farlige venstresving på pænt befærdede landeveje.

Skulle det være bedre end den gamle, som havde 2 farligt venstresving (Hovedlandevejen ved Indslev og Middelfartvej i Båring)?

Den rute havde jeg ikke valgt, hvis jeg var turleder for en gruppe og her sender vi motionister, familier, børn og gamle ud.

Hvorfor??

Dorte og jeg jokede med, at vi bare ville male nogle andre pile på vejen og lave ruten om. Hun og jeg skal nemlig ud og mærke ruten op. Det var selvfølgelig bare for sjov …

Jeg ville nu hellere have beholdt den gamle 50-kilometersrute.

If it ain’t broken, don’t fix it.

Andre blogindlæg

Ingen har sagt noget

Læg en kommentar