0 In Ferie

Korsika – sidste transportdag

Hvor er det godt, man ikke ved hvilke strabadser der venter én, når man drager ud på cykel om morgenen.

Jeg havde ellers studeret dagens højdeprofil, men alligevel kom stigningsprocenternes fordeling bag på mig.

Sikke en bjergside!!!

Igen i dag startede mit hold 1 en halv time før de andre. Vi fik guiden Jesper med. Et godt stykke oppe ad den første stigning, blev vi overhalet af gruppe 2 og 3. Da de nåede toppen, gik de på café, satte sig og bestilte kolde cola og kaffe.

Der var ikke tid til cola og kaffe til hold 1! Vi blev sendt direkte op af den næste stigning – Col de Sorba – som var 12 km lang og havde 7,5% gennemsnitsstigning.

Det er satme hårdt at være de svage!

Men vi tog hul på den lange, lange og meget flotte stigning. Halvvejs mod toppen blev Dorte og jeg foreviget af Jan, som vi fulgtes med hele dagen.

De sidste stigninger mod toppen var SINDSYGE.

Det gjaldt om ikke at kigge op og tænke på, at man skulle cykel helt derop – hylde, for hylde, for hylde.

Men op kom vi og her var der depotvogn.

Vi fik sodavand og baguette med pålæg og jeg startede nedstigningen før de andre. En laaaang og endeløs nedkørsel, igen hård for hænder og ryg.

10 km nede var der kaffe stop og denne gang også til hold 1. Vi mistede dog et par deltagere, som var fortsat nedad på ruten. Dem så vi ikke resten af dagen.

Kæft, det var dejligt med en hvilepause efter 30 km med 1400 højdemeter!

De havde lovet en regnbyge i dag og den fik vi netop som vi begyndte den aller sidste nedkørsel, inden det gik 20 km fladt ind mod Solenzara, byen hvor vi skal bo de næste 2 dage.

Øv! Så fik jeg lige min værste skræk med: En VÅD nedkørsel – hold kæft, den var grænseoverskridende. For foden stod Dorte, Jan og guiden og møg frøs i regnvejret, mens de ventede på mig. NU satte Dorte cyklen op på den store klinge og trak os de sidste 11 km ind mod byen ad en stærkt trafikeret vej. Jesper lagde sig bagerst og beroligede mig (der hader at cykle på stærkt trafikerede hovedveje) med, at han lagde sig på min yderside – OK? Så han bliver kørt ned før mig? Manden havde ellers lige fortalt mig, at han havde mindreårige børn …

Det gik det stærkt. Det var nok godt, for Jesper (den magre knægt) frøs – han havde jo ikke noget spæklag.

Jeg tror nogen holdt hånden over os, for næppe havde vi sat cyklerne i hotellets cykelparkering før det VÆRSTE uvejr hamrede ned over byen.

Jeg er så ubeskrivelig lettet over, at dagen er vel overstået. Det har været SÅ flot en tur, men også en hård tur. I morgen er der total hviledag, med højest en lille fredags-rulletur til mig, inden afgang hjem på lørdag.

Jeg har med andre ord i skrivende stund gennemført det officielle program og det er SÅ godt at være godt på den her side.