4 In Hverdagen

Månedens procentregning

Jeg plaskede dovent 40 gange frem og tilbage i morges – målet var nået inden kl. 06.00: 10.250 meter i bassinet i januar måned!

Mit store projekt tab-5-kg-i-januar slutter i morgen.

Min træningsdagbog fortæller mig (ud over alle mine svømmemeter) at jeg i gennemsnit har indtaget 1624,4 kcal om dagen i januar. Jeg har gennemsnitlig forbrændt 365 kcal om dagen ved spinning, cykling og svømning. Det giver en bundlinjesum på verdens nemmeste regnestykke på: 1258,8 kalorie pr. dag i årets første måned.

Det har nedbragt min kropsvægt med 1,5 kg og det er faktisk præcis samme resultat, som sidste år i januar. Det svarer til et tab på 1,1% af min samlede kropsvægt. Jeg nåede 30% af målet …

Det gør da en forskel? En lille forskel… I hvert fald hvis jeg kigger på tal og kalorier og procenter.

Kigger jeg derimod i spejlet – så gør det tilgengæld ingen forskel. Jeg ser nøjagtig ud, som jeg gjorde de 12 foregående måneder og de 12 før dem. På godt og ondt.

Hmmm..???

Har det så været kontrollen værd? Måske ikke – men i min alder, er det svært at ændre sine vaner. Det er svært, at lægge sin livsstil om. Og min livstil ER kontrol med kalorieindtaget. Sådan har det været, siden jeg var 13 og sådan bliver det sikkert ved med at være, selvom januar går hen og bliver til februar 😉 

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    Frida
    30. januar 2009 at

    Det er nu ikke ret mange kalorier du behøver. Men der er en ting jeg ikke forstår. Det er hvorfor du spiser fedtfattig når du nu alligevel tæller kalorier. Det var først da jeg begyndte at spise større procentdel af kalorierne i form af fedt at det lykkedes mig at få kontrol over spiselysten… og tabe mig.

    Ja, og tænk hvis vi ikke passede på. Jeg ved at jeg var omtrent 120 kilo hvis ikke jeg konstant passede på vægten.

  • Reply
    Helle
    30. januar 2009 at

    Jeg kan da spise nok så fedtfattigt, det er da underordnet, hvis jeg alligevel spiser flere kalorier end man forbruger … Som min diætist siger: “Man kan sagtens blive for tyk af sund mad!”.
    Ja, tænk hvordan man ville se ud, hvis man IKKE passede på vægten og motionerede …. 😀

  • Reply
    Frida
    31. januar 2009 at

    Det jeg mente var ikke at du skulle spise flere kalorier, men at større procentdel af dem skulle være fra fedt. Fordi det både holder spiselysten nede og smører maskinværket så man undgår div. smerter og skader i led og knogler. Det er ihvertfald min erfaring. Mine løbekammerater undrer sig tit over hvordan jeg kan undgå skader når jeg løber så meget, jeg er sikker på at det er fordi jeg netop ikke undgår fedt.

  • Reply
    Helle
    31. januar 2009 at

    Ja. Fedt er i hvert fald vigtigt. Diætisten studerede mine kostindberetninger og anbefalede også mig, at spise 1 spsk. olivenolie om dagen, f.eks. på min salat. Det er nu ikke hver dag, jeg får det gjort. Det smager ikke godt.

  • Skriv et svar

    Read more:
    Mandagens 3 stjerner

    Jeg er ikke god til kædebreve, kæde sms'er eller (sidste nye trend), det nydanske "challenges" - "hækl 10 klude til et kludetæppe og send det til en masse mennesker, bryder...

    Close