0 In Sikker på cykel?

“Pas på! De hurtige kommer bagfra!”

Lige efter Måle – en lille landsby vi passerede i går under Tour de Kerteminde – blev der pludselig råbt bag ved os:

”Pas på! De hurtige kommer bagfra!”

Landevejen snoede sig ind mod Mølleskov, så vi fik travlt med at trække ind én og én.

Først kom nogle Race Marchalls forbi. Jeg kan ikke huske, om der var 2 eller 3 motorcykler foran feltet?

Og det er rigtig fornuftigt med Race Marchalls foran feltet i et motionscykelløb (vi har det også til Tour de Vestfyn). Det højner sikkerheden. Så kan motorcyklerne nemlig advare andre trafikanter om, at her kommer et flok cykelryttere med puls 220 ræsende ude midt på landevejen i rasende fart – så flyt jer, så I ikke kommer til skade (sig ikke, I ikke var advaret)!

Efter motorcyklerne kom rytterne bragende.

Damn! De kørte stærkt!

Tour de Kerteminde er ellers ikke en konkurrence, hvor det gælder om at komme først over målstregen (skriver arrangørerne på deres hjemmeside). Men hvorfor så tidtagning, spørger de selv retorisk. Og de svarer selv: “Mange sportsfolk kæmper mod sin egen tid, og med tidtagning kan man sammenligne sin egen tid år efter år. Man kan også sammenligne sin tid med sine klubkammerater, kolleger og alle andre deltagere i Tour de Kerteminde” … eller … “downloade et flot Diplom”.

Se mit her:

Nå. Tilbage til de hurtige. De skulle forbi, NU! Og noget tydede på, de havde forkørselsret gennem svingene her?!

De føltes som et lufttryk fra venstre. Jeg slap trådet og satte farten ned.

Træk ind!!”, råbte én af de hurtige. Han lød stresset, men han lå også bagerst og var måske bange for, ikke at komme med rundt.

Det kunne ikke have være mig, han råbte til. For hvis jeg trak mere ind, kørte jeg i grøften.

Fyren bag ved mig (min gamle bekendte fra Danmark Rundt) råbte tilbage: ”Vi andre skal fanme også være her!!!”.

De var en 40-50 ryttere bag motorcyklisterne og de fyldte vejen fra venstre til højre rabatkant (altså bortset fra, de desværre var nødt til at gøre lidt plads til vores gruppe i højre side).

Først undrede jeg mig over, hvorfor feltet med de hurtige kom bagfra, men det viste sig at være fordi 120 kilometers ruten kørte 2 omgange på den 60 kilometer lange strækning, som vi altså nu var to tredjedele igennem.

Kort tid efter ramte vi Kerteminde.

Her var der var cykelsti – den tog min gruppe i én lang række, mens jeg forestille mig hvordan feltet fra før mon havde passeret den her strækning, med deres motorcykler foran … vel næppe på cykelstien.

Men færdselsreglerne er åbenbart anderledes, når man har Race Marchalls foran?

Det må de da være?

Hvorfor må de ellers cykle ude midt på vejen, mens jeg (der ikke kan følge med Race Marchalls) skal køre på cykelstien og i højre side af vejen?

Og hvordan ved modkørende søndagsbilister egentlig, at i næste sving møder de (først) 3 motorcykler og (ret hurtigt derefter) et felt af motionscykelryttere, der kommer bragende ude midt på vejen, når ruten ikke er afspærret for modkørende trafik?

You Might Also Like

No Comments

Skriv et svar

Read more:
Nye hjul

Så kan mountainbiken snart blive køreklar:

Close