0 In Løb/ Motionscykling/ Spinning/ Svømning/ Triathlon

Træningsdagbogen 2018

Nu lukker jeg min træningsdagbog nr. 18 af slagsen. Min træningsdagbog er et yderst forfinet excel regneark, som jeg selv har lavet og udfyldt siden år 2000, hvor jeg fik min første racercykel. Den er fuld af tendenslinjer og if-sætninger, konsekvensberegninger, data, statistikker, søjler og grafer. I 2018 kan jeg notere:

  • 60.000 meters svømning (alle placeret mellem kl. 05 og 06 om morgenen)
  • 130 kilometers løb
  • 5.300 kilometer på cykel
  • 31 spinningstimer (alle placeret i årets første og sidste kvartal)
  • Samt i alt 50 timers gymnastiktræning – 7 måneder om året à 1½ time om ugen.

Det giver sådan ca. 370 timers træning i 2018, svarende til 7 timers træning i snit om ugen.

Året bød på 2 cykelrejser. De gik til Mallorca (foråret) og Toscana (efteråret).

Mallorca turen var mit 10. år på cykel dernede og den tur hvor jeg kunne mærke, jeg var klar til at holde en pause fra den Ø, jeg ellers har elsket at komme ned til.

Toscana var nyt terræn, smuk og meget udfordrende.

Jeg havde også cyklen med en tur i Tyskland på sommerferie. Bagende varme, brune ben … hmmmmm så skønt!

Jeg kørte 4 motionscykelløb – Danmarks Højeste, Helnæs Vestfyn Tour, Rands Fjord Rundt og Tour Retour. Jeg var tilmeldt et par stykker mere, som jeg pjækkede fra pga. risiko for dårligt vejr.

Jeg løb to motionsløb – Kvindeløbet i Geografisk have og High 5K, som blev blev gennemført i 32 graders varme, lige som flere af cykelløbene i øvrigt. Sikke dog en vidunderlig sommer vi havde i 2018!

Løb var det, jeg hele tiden glemte at gøre i 2018. Viljen var der – jeg fik det sgu bare ikke gjort. Men nu har jeg jo fået nye løbesko …

Og så var 2018 året, hvor jeg prøvede en minitriathlon for første gang. Det var sjovt, men også lidt bøvlet (disciplin-skift, meget udstyr at rode med, kø i bassinet, duggede svømmebriller, vådt tøj på cyklen, vand i ørerne på en løbetur… men jeg gjorde det sgu. Så kan den vinges af.)

370 timers træning til trods, kan jeg også se i min træningsdagbog, at jeg holdt vægten totalt stabil i 2018. Udsvingene udgør under 2% af min kropsvægt. Det må være et udtryk for sundhed. At min kropsvægt er stabil, trods alt det jeg byder den. Jeg nærer den nok.

Nu forbereder jeg så min 2019 dagbog. Gemmer filen i et nyt navn, blanker felterne af og gør klar til et nyt år.

Som altid sætter jeg barren højt! Mit træningsbudget er ambitiøst – der skal være noget at rende efter. Det skal tænde mig. Jeg skal ville det, ellers gider jeg  det ikke nok og så lader jeg bare være.

Jeg vil op på 100.000 meters svømning til næste år.

Der skal mindst 6000 kilometers cykling på og jeg er nødt til at køre en del af de kilometer med fokus på intensitet. Jeg håber Kaj vil have mig med – jeg træner skidegodt i hans baghjul.

Jeg vil spinne 2 gange om ugen i vinterkvartalerne. Gymnastikken kører selvfølgelig sæsonen ud – der er flere forårsopvisninger i kalenderen. Jeg gætter på jeg starter en ny sæson op efter sommerferien.

Mål for året?

Jeg vil stadigvæk gerne ud og se nogle nye cykelveje. Rigtig gerne ud og køre nogle nye steder, have cyklen med på ferie – jeg har ikke besluttet hvor. Der skal være plads til spontanitet og et kig i vejrudsigterne.

Så vidt så godt – det er kun 2. juledag og vi spiser rester i dag. Hvor smager Ris à la Mande dog bare meget bedre oven på en 50 kilometers MTB tur, fremfor juleaften kl. 23, hvor man næsten ikke kan klemme mere ned.

You Might Also Like

No Comments

Skriv et svar

Read more:
Se lige de hjul!

Hold nu op! En monster stor landbrugsmaskine, jeg kørte bagved på vej hjem fra arbejde denne fredag eftermiddag. Se lige de hjul! De tager både rabatten i højre side og...

Close