4 In Uddannelse

Uretfærdighed!

Ved I hvad der er svært?

At have en datter, der knokler som en hest – læser og forbereder sig, sveder, slider og græder – går til eksamen, og får et 7-tal (til sig egen STORE skuffelse) ….

Og imens …

Så sejler veninden rundt (Boheme typen – ”Ihhh, hvor skal vi have det skide hyggeligt”). Åbner aldrig en bog – går til eksamen, totalt uforberedt  – og improviserer et 11-tal!

!!!

Hvad er det, det danske skolesystem belønner her?! Hvad er det for en intelligens, de tester?

Det er sgu svært at forklare sin datter …

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    Hanne
    12. juni 2007 at

    Ja jeg har altid været af den holdning af eksamen er urealistisk og meget lidt sigende for hvad man kan og ikke kan. Ret beset viser den kun hvor meget du kan improvisere, lære uden ad, gætte eller håndtere under stress! Mener i stedet at man burde belønnes for sin årsindsats – lige som i det virkelige liv hvor man jo heller ikke på en arbejdsplads kan lalle den et helt år og så på 1 time få afgjort hvorvidt man stadig er ansat næste år. Ville måske være meget sundt hvis børn og unge lærte at det er hverdagsindsatsen der tæller frem for en engangspræstation?! Hils din pige og trøst hende med at bohemetypen får det svært i den virkelige verden 🙂

  • Reply
    Sara
    12. juni 2007 at

    Jeg kender det kun alt for godt. Sidder lige nu og læser som en gal, og synes jeg bruger rigtig meget tid på at forberede mig. Men forbereder mig samtidig på den skuffelse jeg ved, at jeg kommer til at føle, hvis visse personer klarer sig bedre end mig. Burde jo i virkeligheden bare være glad på deres vegne, men jeg føler mig dum og tænker at jeg burde have brugt mere tid. Men lige nu er der ikke mere tid tilbage. Tilslutter mig Hannes citat med at bohemetypen får det svært i den virkelige verden. En ting er at kunne huske nogle begreber og citater, en anden ting er at forstå meningen bag dem.

  • Reply
    Fru Green
    12. juni 2007 at

    Eksamen giver et billede af hvor god man er til at gå til eksamen.
    Hvad samme situation da jeg gik på HF, hvor der ingen årskaraktere er at “falde” tilbage på.
    Vi havde en pige i klassen, der var smadder klog og som knoklede på. Hun gik fuldstændig ned psykisk og redede sig på den bekostning flere 5-taller, da underviserne ikke fik hevet noget ud gennem nervøsiteten.
    Og så var der en fyr. Han var klog nok, men lavede absolut intet i årets løb og op til eksamen. Han kunne gå op og fake sig til et 11 tal. På selvtillid, charme og lækkert hår.
    Nej, eksamensresultaterne fortæller bestemt ikke alt.
    Jeg ved ikke om man kan slutte at “bohemen-typen” får det svært senere. Ham fyren har vist klaret sig ganske godt siden.
    Men det kan da give lidt trøst at tænke sådan.

  • Reply
    Lene
    22. juni 2007 at

    øh, de tester vel netop intelligens. Flid og intelligens behøver ikke at hænge sammen. Og flid belønnes ikke altid. Uretfærdigt – hm, ja, måske – eller jeg vil nok nærmere sige, at det selvfølgelig vil FØLES uretfærdigt for slideren med den dårlige karakter.
    Men når din datter får 7 og veninden 11 er det vel fair nok, hvis det skyldes at veninden bare er mere intelligent. (Det KAN jo også skyldes f.eks. eksamensangst / en dårlig dag / et svært spørgsmål mv.).
    I bedste mening,
    Lene

  • Leave a Reply

    Read more:
    Stabil stabil

    På grund af ferie, har jeg i dag været inde hos en anden fysioterapeut, end hende jeg sædvanligvis går hos. Jeg stiller det samme spørgsmål, hver gang jeg møder en...

    Close