13 In Motionscykelløb

Vægtforberedelser

En anden ting jeg allerede er gået i gang med, det er at arbejde med min vægt.  Jeg ville meget gerne have 5-8 kg mindre med på min cykel Danmark Rundt! Det er ikke slankekur, jeg snakker om. Gider ikke, tror ikke på det og kan ikke slanke mig når jeg træner.

Derimod har jeg de sidste 3 uger kørt noget "energikontrol". Jeg har gjort sådan her:

Jeg noterer mig energiindholdet i det det jeg spiser. Bare sådan nogenlunde og på slump. Det er ikke svært, for jeg kan ALLE kalorie tabeller i hovedet! Jeg sørger bare for et hurtigt overslag og skriver det ned på en lap papir.

Så lægger jeg tallene sammen (Mandag: 2.000 kcal, tirdag 1.800 kcal osv.).  Fra dette tal trækker jeg det energiforbrug jeg har haft, under min ugentlige svømme- og cykeltræning. (F.eks. mandag, 40 km cykeltræning = energiforbrug 1.000 kcal. eller tirsdag, 1.500 meter svømning = 400 kcal.)

Det styrer jeg i et excel regneark. Når ugen er omme tager jeg gennemsnittet af bundlinjen (energiindtag minus træning) – og det er dette tal, jeg sørger for helst skulle ligge omkring 1.700 kcal.

Jeg spiser hvad det passer mig og nu mere jeg træner, nu mere må jeg spise – blot skal gennemsnittet på bundlinjen ligge omkring de 1.700 kcal.

I uge 10 så regnskabet sådan her ud:

Indtaget i snit pr. dag 2.200 kcal.
Træning i snit pr. dag (3 x cykeltræning) = 500 kcal.
Resultat i snit pr. dag = 1700.

Nogle dage spiste jeg 1.800 kcal, lørdag fik jeg 3.300. Men når træningen trækkes fra og ugens gennemsnit regnes ud, passer bundlinjen alligevel.

Det har bragt min vægt 800 g ned på 3 uger. Det må være det, man kalder et langsomt vægttab! Og hold op, hvor bliver det synligt, hvor stor forskel det gør om man får tager den der halve flaske vin eller ej, eller om man vælger en ekstra træningstur eller bliver hjemme på sofaen.

Det er egentlig ret enkelt.

You Might Also Like

13 Comments

  • Reply
    Lizelotte
    12. marts 2007 at

    Enkelt, ja. Men let … ikke altid 🙁

  • Reply
    Moster Tulle
    12. marts 2007 at

    Ja simpelt er det – men nemt er det i hvert fald ikke. Imponerende, at du kan de tabeller i hovedet…

  • Reply
    Helle
    12. marts 2007 at

    Jeg har talt kalorier siden jeg var 13, Moster Tulle ….

  • Reply
    Moster Tulle
    12. marts 2007 at

    Øv, det lyder kedeligt…..

  • Reply
    Lene
    13. marts 2007 at

    jeg synes også jeg har talt kalorier i mine unge dage når jeg gik på lavkaloriediæter, men huske dem, det kan jeg ikke. Jeg opgav det, gad ikke,men et eller andet sted bruger jeg det jo til ligesom du at skabe balance mellem indtag og forbrænding, for det er jo det eneste rigtige

  • Reply
    Mads
    13. marts 2007 at

    Hvordan finder man ud af hvor mange kalorier man spiser? Jeg er med på at det står på emballagen på mange ting, men hvad hvis man spiser et æble eller en portion tilberedt aftensmad?

  • Reply
    Helle
    13. marts 2007 at

    Tja, men ved at et æble er ca. 50 kcal. i 100 gram. Og så vejer et stort æble måske ca. 150 g – så kan man jo sige ca. 75 kcal. pr. æble som tommelfingerregel.
    Når jeg spiser aftensmad ved jeg, at der er 90 kcal i 100 g. kartofler, 50 kcal. i 100 g. grønsager og måske 250 kcal. i 100 g. magert kød, osv. osv. Så tager jeg et hurtig overslag og siger måske 600 kcal. for en tallerken med kartofler, grønsager og kød.
    Sådan cirka …

  • Reply
    Mads
    13. marts 2007 at

    Hmm.. jeg blev lidt fanget af idéen med regneark og kalorieberegning. Det er jeg nørdet nok til at synes er smart. Jeg noterer også flittigt alle data (bl.a. kalorieforbrug) fra min cykelcomputer/pulsmåler hver gang jeg har trænet… men har ikke brugt det til så meget endnu.
    Men det kræver jo at man ved hvor mange kalorier der er i alting…

  • Reply
    Helle
    13. marts 2007 at

    Ellers findes der masser af små lommebøger og små opslagsværker à la “Den lille kalorietæller”. Her kan man slå alt op – selv Wienerbrød.

  • Reply
    Mads
    13. marts 2007 at

    De findes åbenbart også på nettet. Et hurtigt opslag fandt denne: http://www.madital.dk/ – men der er sikkert også andre.

  • Reply
    Helle
    13. marts 2007 at

    Det kan jo ikke være nemmere, så.

  • Reply
    Asger Frank
    14. marts 2007 at

    Det er en rigtig god metode, det du kalder “energikontrol”. Bruger i perioder samme princip. Men du har én afgørende forskel, som jeg nu kan se må være en god idé:
    Hvor jeg normalt er så grisk efter kalorieunderskud, at jeg bare lader som ingenting når jeg har cyklet osv., og tænker at det var lige gratis et ekstra underskud, så bevilger du ekstra kalorier svarende til muskelarbejdet. Det er smart fordi det nok mindsker skismaet du også skriver lidt om: På slankekur kan man ikke træne ordentligt, og træner man godt kan man ikke holde en slankekur, det er et enten-eller.
    Og det er fordi træning giver en velsignet appetit, som ikke alene er ret uimodståelig, men også tildels nødvendig at efterkomme for at opnå regeneration og fuldt træningsudbytte.
    Og omvendt, i kalorieunderskud for at tabe sig, så er man man noget mere træt og uenergisk, så kvaliteten af træningen bliver ringere, og mængden måske heller ikke klares. Med Helles ekstrabevilling kan det måske vendes. Det er i hvert fald både fysiologisk og motiverende.
    Jeg må nu anholde at det vi taler om ikke skulle være en slankekur. Det ER vel meningen at det skal være en “mild kalorierestriktion”. Men ok jeg forstår det selvfølgelig godt. Til slankekursordet er normalt knyttet noget med drastisk restriktion. Og det går jo ikke, hvis man skal gøre rimeligt i sport samtidig.
    Jeg kan huske at måtte studse og måbe da du engang (en anden gang, et andet år) skrev at du KUN havde tabt dig 2,5 kg på en måned – jamen det da supergodt, og måske i virkeligheden den maksimalt tilladelige hastighed her.

  • Reply
    Helle
    14. marts 2007 at

    Uha, hvor har jeg prøvet at gå ned på træningsture, fordi jeg ikke har indtaget energi nok. Den der med “hvis nu jeg cykler rigtig meget og spiser rigtig lidt, så bliver jeg nok rigtig tynd”.
    Dumt!!
    For “man bliver hvad du spiser” – og har man grønsager i baglommen på sin træningstur – så føler man sig også som EN GRØNSAG!
    Næ .. min træningsdeciplin er i forvejen så god, at jeg ville vinde meget mere på min cykel, ved at reducere min vægt. Så det her SKAL du! 😉
    Den med, “kun havde tabt 2,5 kg. på en måned” – den lider jeg nok lidt har fordi vægtkonsulenterne (som veninderne er på) lover 1 kg. vægttab om ugen … så jeg syntes, at jeg på 1400 kcal. om dagen BURDE have tabt 4 kg. på en måned 🙁
    De 2,5 kg. jeg tabte dengang, samlede jeg iøvrigt op igen inden jul 🙁 Men det var også uden for sæsonen.

  • Læg en kommentar