3 In Mad

Vejledning fra min diætist

“Kære Helle,

 

Når jeg ser generelt på dine dage så er der for meget af de hurtige kulhydrater: brød og frugt. Et hurtigt gennemsnit viser at du har ca 400 g brød dagligt (jeg tager pasta og lign. med i samme gruppe) og lige så meget frugt.

Det giver kroppen meget hurtig energi og noget kan du have brug for når du cykler, men alligevel, så er det jo benzin for kroppen og den vil ikke have brug for at forbrænde fedtvæv så længe der er energi fra kulhydraterne, og det kan være medvirkende til at du ikke taber dig.

Du har mange mellemmåltider, der kun består af frugt eller andre hurtige kulhydrater – der er ikke fibre eller protein i mellemåltidet til at forhale sukkeroptagelsen eller til at gøre måltidet mere komplet.

Et mere varieret og komplet måltid vægter bedre og giver kroppen noget at arbejde med frem for hurtig energi.

Derfor vil jeg anbefale dig at spise efter kostplanen – lidt groft brød med protein (pålæg), grønsager og lidt frugt.

Aldrig spise frugt som det eneste i måltidet, det kan ikke anbefales fordi sukkeret absorberes for hurtigt og resultatet er efterfølgende lavt blodsukker og mere sult efter frugt eller brød. Så selvom du ikke spiser kage og sødt, så får du ret meget sukker via dit (næsten) hvide brød og frugten – samt mælk. 

Når jeg skriver at brød skal være groft, så betyder det, at mindst 50% af melet skal være groft (rugmel eller andeet groft mel), så i ingredienslisten skal det stå som det første, der nævnes. Hvedemel skal mindst være nr. to i listen.

Jeg vender lige tilbage til det med grønsager til frokost. Ideen er, at grønsagerne skal mætte og fylde, så brødmængden kan reduceres.

Så spis altid 100 – 200 g grønsager før du spiser noget som helst andet. når du så har spist protein og brød, så vurderer du om du ikke er sulten længere og derfor kan stoppe – men er du fortsat sulten, så kan du spise grønsager til du er mæt.

Spis til sulten er væk – ikke nødvendigvis til du er mæt.”

Ovennævnte vejledning modtog jeg i dag pr. mail, på basis af 1 måneds indtastninger af alt hvad jeg spiser.

 

Jeg klø’r  på  🙂

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Lene
    1. april 2008 at

    tak Helle, så er det ikke helt forkert at jeg helst vil have brød til mellemmåltider 🙂

  • Reply
    AsgerF
    1. april 2008 at

    Det lyder helt fornuftigt det der står, må jeg sige. Flot at det erkendes, at frugt indeholder godt med sukker/kulhydrater, så selv om det da egentlig er sundt, kan det ikke holdes udenfor regnskabet; der er ingen helle for frugten.
    “Spis til sulten er væk – ikke nødvendigvis til du er mæt.”
    *mgulp* – hårde betingelser!

  • Reply
    Lupo
    2. april 2008 at

    “Fed” kommentar til sidst, Helle. Klø på!
    Det med grøntsagerne er meget vigtigt. Herovre går det bedre nu. Jeg har smidt 3,9 i år. Mon vi opnår resultat inden/til sommer? 😀

  • Læg en kommentar