0 Udgivet i Motionscykling

Foldbold-bagkant

For et par dage siden, skrev en af de andre i turlederudvalgs-gruppen om vi skulle aflyse cykelturen i aften, når nu der var foldboldlandsholdskamp? Alle svarede nej – vi skulle da ud at cykle. Jeg skulle være turleder i aften, så jeg tænkte at det måske var en god idé at melde ud i gruppen, at jeg – af hensyn til fodboldkampen – ville køre en kortere tur. Så vidste folk, at de kunne nå begge dele.

“Vi er hjemme kl. 20:00“, skrev jeg i gruppen.

13 deltagere mødte op og ville med gruppe D denne skønne, skønne sommeraften. Jeg hørte at én netop mødte op, fordi jeg havde skrevet vi ville være hjemme kl. 20:00. Der er faktisk mange, der godt kan lide at vide, hvad tidsplanen er og hvad de går ind til. Det kan jeg godt forstå.

Som planlagt, tog jeg gruppen med ud på Føns Skov – 8 km ud, samme vej hjem. Det er en super smuk tur! Jeg elsker, at cykle den strækning. Det gik i forrygende fart derud af, da Jan fik en punktering.

Men hvilket smukt sted at få en punkteringspause. Og hvilken sommeraften at stå der med en pause.

Jeg var i bare arme og korte “rør” for første gang siden Pinse Gravel.

Når asfalten ender, og vejen går over i grusvej, er vi nået til vejs ende. Her er der altid drikke-, spise- og fotograferingspause. Derover bag gruppen ligger Svenstrup Strand og Lillebæltsbroen.

Jan og Jan kom kun med på billedet som skygger. De skulle lige have pumpet noget mere luft i dækket. Vi snakkede en stund, men så kom Kaptajn Helle i tanke om, at vi jo havde en bagkant. Vi måtte videre! Vi skulle være hjemme kl. 20:00. Fodboldkampen mellem Danmark og Serbien startede kl. 21:00.

Vi cyklede tilbage i god fart og drejede retur mod Ronæs. Herfra drejede vi til højre mod Udby. Fra Udby Kirke fik vi et stræk på Assenslandevejen. Jeg kører helst ikke på Assenslandevejen, når jeg er turleder (den er smal og befærdet), men man bliver nødt til det, når turen ikke skal være for lang). Tjuhej det gik, ned ad bakke forbi Roerslev Forsamlingshus mod Viby. Her drejede vi til højre mod Nr. Åby.

Jeg cykler sjældent på den strækning, netop fordi den ender på den store landevej, men når man først har overstået landevejsstykket er Vibyvej en fed strækning, med god asfalt, der bugter sig smukt ind mod Nr. Åby. Fra Nr. Åby, den sædvanlige vej hjem gennem Kauslunde og mod “Skrillinge Købmanden” (som i snart mange år har heddet Rema 1000, men vi kalder det stadig “Skrillinge Købmanden”. Det spot er et af vores officielle slut-steder.

Jeg kiggede på mit ur, da gruppen hold stille – kl. var 19:58!

Hold kæft en timing! Jeg overholdt min tidsplan, næsten på minuttet.

Jeg fulgtes hjem til Strib sammen med Susanne og med Lotte, som jeg startede med at cykle sammen med i Baghjulet i år 2000. Dengang var hun 26 år og jeg 35 år. Lotte fik 4 sønner og holdt 20 års cykel-pause fra Baghjulet. Men nu er hun tilbage. Vi snakkede om, at det godt nok var længe siden, vi havde cyklet en tur sammen. Vupti – der gik lige 20 år.

Og nu er mine 2 turleder-ture på forårsplanen gennemført.

Og nu: Landsholdskamp Danmark-Serbien – KOM SÅ DE RØDE OG HVIIIII’ !!